روف گاردن چیست؟

تکنولوژی مدرنی که امروزه بر پایه سقف سبز نهاده شده است و بر روی پشت بام ها و تراس ها اجرا می شود، با نام روف گاردن معروف است و به معنای بام باغ یا همان باغ در بام می باشد. روف گاردن در واقع خلق فضای سبز بر روی پشت بام است، تا از این طریق طبیعت را در زندگی شهری دخیل کرده و از آن استفاده کنند. بنابراین به هر نوع فضای سبزی که بر روی بام ساخته شود، روف گاردن گفته می شود و شامل مجموعه ای از گیاهان سبز، آبنما، آلاچیق، مبلمان باغی، سایبان، محصولات کشاورزی و سایر امکانات دیگر با توجه به مساحت موجود می باشد.

استفاده از روف گاردن باعث پاکسازی هوای اطراف، کاهش آلاینده ها، کاهش جذب حرارت ساختمان، کنترل دما، کاهش مصرف انرژی و بهره برداری از آب باران می شود و علاوه بر اینکه  معماری ساختمان را ارتقا می دهد، چهره شهر را زیباتر می کند. به دلیل استفاده از مواد سبک و البته مقاوم در ساخت روف گاردن، بستری فراهم می شود تا پوشش های گیاهی رشد و نمو داشته باشند و به کشت محصولات کشاورزی پرداخته شود. مزیت دیگر روف گاردن این است که محیطی تفریحی، زینتی و دکوراتیو را فراهم می کند و حتی می توان زیستگاه مناسبی برای حیوانات ایجاد نمود.

محل اجرای روف گاردن لزوما بام ساختمان نیست. لابی ســـاختمانها ، بـــا توجـــه بـــه اینکـــه اصولا روی ســـقف اجـــرا می شـــوند یکی از گزینه هایـــی هســـتند کـــه سیســـتم بـــام ســـبز یا روف گاردن روی آنهـــا قابـــل اجراســـت.

پاسیو ها نیـــز از ایـــن قاعـــده مســـتثنی نیســـتند و مـــکان مناســـبی بـــرای اجـــرای روف گاردن هســـتند. تراس هـــا، بـــه علت خصوصـــی بـــودن، یکی از اولیـــن هدفهای اجرای سیســـتم روف گاردن هســـتند. پوشـــیده بودن سقف تراســـها باعث ایجاد محیطـــی متفاوت با بـــام از نظر عملکرد هســـتند.

موادی که در ساخت بام باغ استفاده میشود، دارای عمر بسیار طولانی هستند که این  خصوصیت آنها، باعث می شود نیازی به تعویض دوره ای آن نباشد و عمر ماندگاری  آنها بین 30 تا 50 سال باشد.بام باغ ها علاوه بر نقش تصفیه کنندگی هوا، از پوسیده شدن و فساد عا یق رطوبتی  بام و نیاز به تعویض دوره ای آن جلوگیری می کند و در حقیقت بهترین پوشش محافظ برای آن به شمار می روند.

 

آبنما

آبنما سازه ای است که در محیط درونی یا بیرونی ساختمان،پارک،مکان های تفریحی و ... اجرا می شود و در آن برای آب نوعی حرکت پیش بینی می شود تاصدای ناشی از آب و حرکت زیبای آن حال و هوایی فضا و محیط را تغییر دهد.و فضایی آرام بخش و طبیعی ایجاد کند. آبنماها معمولا دارای سیکل بسته آب هستند و مصرف آب در آنها فقط در حد تبخیر شدن است. آبنما ها نسبت به ابعاد فضا و محیط و سلیقه افراد با اشکال و مواد مختلف ساخته،طراحی و نصب می شود.

آبنماها دارای انواع ، اشکال و اندازه های مختلفی هستند که متناسب با محل نصب و نوع استفاده طراحی می شوند. زمانی که صحبت از آبنما و یا آبشار صخره ای میشود اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کند فواره ها هستند چون قدیمی ترین و پر کاربرد ترین نوع آبنما می باشند.فواره ها خود دارای انواع مختلفی مانند جهنده ،ریزشی و پرتابی می باشند که عمدتآ این فواره ها را به وسیله نور پردازی جذاب تر و دیدنی تر می کنند.

 

آبنمای ثابت:

این نوع ابتدای ترین نوع آبنما میباشند که تنها یک حرکت ساده و یکنواخت را ایجاد میکند و توسط یک پمپ ثابت کنترل میشوند. اساس آبنماهای ثابت بر نوع نازلها و فوارههای مورد استفاده استوار است

آبنمای متحرک:

این نوع بر اساس ایجاد حرکت در افکت قابل مشاهده اب استوار است و به روشهای الکتریکی و مکانیکی امکانپذیر میباشد . در انواع مدرنتراین نوع طرحهای ابتکاری و خاص خود نمائی می کنند.

آبنما موزیکال:

یکی از زیباترین و رویایی ترین آبنماهایی است که امروزه مطرح شده است و به راستی با عظمت و هماهنگی خود هر بیننده ای را مسحور میکند.در آبنمای موزیکال آنچه مهم است حرکات موزون آب با صوتی است که پخش می شود و این صوت هر صدایی می تواند باشد مانند صدای اذان و قرآن،موسیقی آرام یا هر گونه موسیقی کوبنده و تند و یا افکت های صداهای مختلف.در گذشته برای این نوع آبنماها هر موسیقی به صورت جداگانه برنامه نویسی می شد تا حرکات آب با موسیقی مطابقت داشته باشد اما در تکنولوژی جدید برنامه نویسی ها دقیق تر و کلی تر شده است به طوری که حرکت آب با هر موسیقی خود را به درستی تطبیق می دهد و نیازی به برنامه نویسی جداگانه برای هر نوع موسیقی خاص نیست.

آبنمای دیواری :

آبنما های دیواری می تواند در سایز های کوچکتری برروی دیوار اجاره شود که نیاز به خلاقیت دارد. آبنما ها می توانند قابلیت نور پردازی داشته باشند.آبنماهای دیواری برای فضاهایی مثل استخر، روف گاردن، لابی هتل و رستوران، ویلاها مناسب  هستند، سرعت اجرای کارها دارای اهمیت می باشد استخرها بهترین مکان استفاده از آبنمای دیواری می باشند. استخرها علاوه بر آب بندی های لازم و نیز فضای لازم برای تاسیسات دارای سیستم تصفیه مناسب نیز می باشد. با ابتکارات و خلاقیت می توان با آبنما مربوط به استخر فضای دل انگیز به وجود آورد.

آبنمای مدرن : آبنمای مدرن با ایجاد صدای دلنشین آب به همراه ترکیبی متناسب با نور ، بهره گیری از دکوراسیونی مدرن در گوشه ای از محل کار و یا زندگی شما را مسیر می سازد.در طراحی این قبیل آبنماهاهیچگونه آبریزش به بیرون مخزن را مشاهده نخواهید کرد.و همچنین مخزن آبنماها صد در صد آب بند بوده و هیچگونه امکان نشت آب وجود ندارد.

آبنمای آب و آتش :

آب و آتش دو عنصر متضاد در این نوع نازل‌ها با یکدیگر تلفیق می‌شوند تا زیبایی را به اوج برسانند. آب از فواره به بیرون پرتاب شده و ناگهان آب که منجر به خاموشی آتش می‌شود خود آتش می‌گیرد و در طول مسیر می‌سوزد.

این زیبایی حاصل تفکر خلاقانه طراح و مجری این نوع نازل‌ها می‌باشد. این دو عنصر خلقت با هم یک جا جمع می‌شوند تا احساسی زیبا برای بیننده خلق کنند. این نوع نازل‌ها از جمله نازل‌های نسبتا جدید هستند که در آبنماهای موزیکال نیز استفاده می‌شوند.

برای خواندن مطالب بیشتر به وبسایت آرانو سازه مراجعه کنید

 

سه شنبه 28 فروردین 1397
بؤلوملر :